dimanche 7 mars 2010

Adi Nes, "le visage de la photographie moderne israélienne"

 
"His provocative 1999 work Untitled (The Last Supper) , a staged image of Israeli soldiers positioned to evoke Leonardo da Vinci's painting of the same event, sold in February [2007] at Sotheby's [New York] annual auction of Israel and Jewish art for $264,000."

Photographer Adi Nes connects ancient and modern Israel, par Simona Kogan

Adi Nes's portrait of Abraham and Isaac - 'Many fathers sacrifice their sons for the army - this process is recycled over and over again for the ideals of this country.' Adi Nes stares ahead, his thick eyebrows pensive and drooping, his large eyes glazed with a satisfied look. "I'm not a snapshot photographer. I create moments, and I freeze them," he says. Profound words for a man who didn't even intend to pick up a camera.

Yet, ironically, today the 40-year-old Tel Aviv resident is one of Israel's most praised and respected young photographers. His photos have appeared in galleries throughout Israel, America and Europe and have garnered much critical acclaim. Tikkun magazine called him "the face of modern Israeli photography." His provocative 1999 work Untitled (The Last Supper) , a staged image of Israeli soldiers positioned to evoke Leonardo da Vinci's painting of the same event, sold in February at Sotheby's annual auction of Israel and Jewish art for $264,000.

Born in Kiryat Gat to immigrant parents from Iran, Nes was attracted to painting, but was planning to pursue a more practical career in communications, media, and art after the army. When he decided to enroll in Jerusalem's Bezalel Academy of Art and Design (where he now teaches part-time) he couldn't decide on a main focus for his studies. He settled on photography, an area he says he chose out of confusion. He showed up for his interview without a portfolio of photographs, but he says he was accepted because his teachers were impressed with his paintings and thought he was creative, different, and special. "They told me photography is a technique I can learn," he said.

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- Israeli art is going, going, gone

1 commentaire :

Gilles-Michel DEHARBE a dit…

Au milieu du XXème siècle, la photographie était une discipline reine. La télévision n'avait pas encore fait sa percée domestique mais le journalisme avait besoin d'illustrer ses propos. Seule la photographie avait la capacité de le faire, surtout lors de cet événement historique inégalé que constitue la Seconde Guerre Mondiale.

Les Juifs ont pris une part essentielle au développement de la photographie.

D'abord, à travers la création de l'agence Magnum, cette agence faite par des photographes et pour des photographes, afin notamment de pouvoir conserver les droits d'auteur.

On connaît bien en France l'un des fondateurs puisqu'il s'agit d'Henri Cartier-Bresson. Mais on sait moins que le non-moins connu Robert Capa est en réalité un juif hongrois né à Budapest sous le nom de Endre Friedmann. Photographe de légende pour ses photos de la guerre d'Espagne ou du débarquement à Omaha Beach, Capa a aussi été un des fondateurs de l'agence Magnum.

Mais pour tous, le vrai "cerveau" de l'agence, c'était un autre des fondateurs: David Seymour.

Evidemment, ce n'est pas son vrai nom: né en 1911, David Szymin, dit Shim, est un Juif polonais dont les parents ont été assassinés par les Nazis. Alors que Capa était la vitrine extérieure de l'agence, Shim en était l'organisateur principal, l'homme de l'ombre qui a réussi l'extraordinaire développement de Magnum. Il est malheureusement mort en 1956, tué par les Egyptiens lors de la guerre de Suez.

Somme toute, le premier festival israélien de la photo remonte à 2009, sous le parrainage de Eldad Rafaeli et Eyal Landesman